منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

عاقبت دجال آخر الزمان

دجال


عرفان های نوظهور را باید شناخت و در مقابل آنها اقدامات لازم را انجام دهیم و این از وظایف

 هر مسلمان آشنا به دین و مذهبش است که بداند جنگ فرهنگی و مذهبی مرز مشخص و 

زمان معینی ندارد. وما باید دجال های زمانمان را برای مقابله با آنها بشناسیم .

در این مورد آیت الله مکارم شیرازی در مورد اشخاص منحرفی که با حضور در اطراف 


مسجد مقدس جمکران و کوه خضر نبی خود را به دروغ رابطان با آن حضرت معرفی 

می نمایند. گفت: این افراد مسایل اخلاقی فراوانی را در حال انتشار دارند و در واقع 

همان دجالهای قبل از ظهور حضرت ولی عصر(عج) هستند.

 



جنگ اسلام و کفر

در حقیقت قضیه دجال بیانگر این مطلب است که در آستانه انقلاب امام مهدی(عج) افراد

 حیله گر برای نگه داشتن فرهنگ و نظام جاهلی، همه تلاش خود را به کار می گیرند تا 

با تزویر و حیله گری مردم را نسبت به اصالت و تحقق آن انقلاب و استواری رهبریش، دچار

 تردید سازند و یا از یاد و معرفت نسبت به منجی موعود غافل کرده و خود را به آن عنوان 

معرفی کنند. این که در همین روایات تاکید شده است: «هر پیامبری امت خویش را از خطر

 بر حذر داشته است»، خود تأییدی دیگر بر همین احتمال است که مقصود از دجال، هر شخص

 حیله گر و دروغگویی است که قبل از خروج حضرت مهدی(عج) در صدد فریب مردم است، و

 وظیفه همه مسلمین است که با این موضوع آشنا بوده و برخورد مناسبی انجام دهند، و 

بدانیم که جنگ میان اسلام و کفر همچنان ادامه دارد ولو شکل آن تغییر کرده باشد که این 

موضوع در سوره مبارکه محمد(صلی الله علیه و آله) آیه 4 آمده و استمرار جنگ با منحرفین 

را بیان می کند.

اما کى جنگ میان اسلام و کفر پایان مى‏گیرد؟ این سؤالى است که مفسران پاسخهاى 

متفاوتى به آن داده‏اند.

بعضى مانند ابن عباس گفته‏اند: تا زمانى است که بت‏پرستى بر صفحه جهان باقى نماند و

 آئین شرک برچیده شود.

در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى‏خوانیم: من قرأ القارعة آمنه اللَّه من فتنة الدجال ان

 یؤمن به، و من قیح جهنم یوم القیامة ان شاء اللَّه؛ کسى که سوره "قارعه" را بخواند خداوند

متعال او را از فتنه "دجال" و ایمان آوردن به او حفظ مى‏کند، و او را در قیامت از چرک جهنم دور

 مى‏دارد انشاء اللَّه.

بعضى دیگر گفته‏اند: جنگ اسلام و کفر هم چنان ادامه دارد تا مسلمانان بر "دجال"

 پیروز شوند، و این به استناد حدیثى است که از رسول گرامى اسلام(صلی الله علیه

 و آله) نقل شده که فرمود: و الجهاد ماض مذ بعثنى اللَّه الى ان یقاتل آخر امتى الدجال:

 جهاد هم چنان ادامه دارد، از آن روز که خدا مرا مبعوث کرد تا زمانى که‏ آخر امت من با

 دجال پیکار کنند.(مجمع البیان، ج 9، ص 98)

از این عبارت معلوم است که "دجال" مرد فریبکار یا مردان فریبکارى هستند براى منحرف ساختن

 مردم از اصل توحید و حق و عدالت، به فعالیت مى‏پردازند، و مهدى(عج) آخرین و قدرتمندترین 

آنها را با قدرت عظیمش درهم مى‏کوبد.

و به این ترتیب تا دجالان بر صفحه زمین زندگى مى‏کنند پیکار حق و باطل ادامه دارد! در حقیقت

 "اسلام" با کفر دو نوع پیکار دارد: یکى پیکارهاى مقطعى است مانند غزواتى که پیامبر

(صلی الله علیه و آله) با دشمنان داشت که بعد از پایان هر جنگ شمشیرها به غلاف مى‏رفت،

 و دیگر پیکار مستمرى است که با "شرک و کفر و ظلم و فساد" دارد، و این امرى است مستمر

 تا زمان گسترش حکومت عدل جهانى به وسیله حضرت مهدى(عج).

این در حقیقت فلسفه جنگ و نکته اصلى درگیرى حق و باطل است، در این پیکارها صفوف مؤمنان

 واقعى و آنها که اهل عملند از اهل سخن جدا مى‏شوند.

استعدادها شکوفا مى‏گردد، و نیروى استقامت و پایمردى زنده مى‏شود، و هدف‏ اصلى زندگى دنیا

 که آزمودگى و پرورش قدرت ایمان و ارزش هاى دیگر انسانى است تامین مى‏گردد.

 

راههای در امان بودن از فتنه دجال

این نکته هم در روایات ما آمده است که برای در امان بودن از شر و انحراف دجال و هر گمراه کننده ای

 توصیه هایی شده است، مانند:

در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى‏خوانیم: من قرأ القارعة آمنه اللَّه من فتنة الدجال ان یؤمن 

به، و من قیح جهنم یوم القیامة ان شاء اللَّه؛ کسى که سوره "قارعه" را بخواند خداوند متعال او را 

از فتنه "دجال" و ایمان آوردن به او حفظ مى‏کند، و او را در قیامت از چرک جهنم دور مى‏دارد انشاء 

اللَّه.(مجمع البیان، ج 10، ص 530)

قضیه دجال بیانگر این مطلب است که در آستانه انقلاب امام مهدی(عج) افراد حیله گر برای نگه 

داشتن فرهنگ و نظام جاهلی، همه تلاش خود را به کار می گیرند تا با تزویر و حیله گری مردم را

 نسبت به اصالت و تحقق آن انقلاب و استواری رهبریش، دچار تردید سازند و یا از یاد و معرفت

 نسبت به منجی موعود غافل کرده و خود را به آن عنوان معرفی کنند.

قرآن

پیامبر فرمودند: هر کس سوره کهف را روز جمعه بخواند خداوند تا جمعه دیگر او را مى‏آمرزد (و طبق روایتى او را از گناه حفظ مى‏کند) ... و به او نورى مى‏بخشد که به آسمان مى‏تابد و از فتنه دجال محفوظ خواهد ماند.

در حدیث دیگرى از پیامبر میخوانیم: هر کس 10 آیه از اول سوره کهف را حفظ کند "دجال" به او زیانى نمیرساند و کسى که آیات آخر سوره را حفظ کند نور و روشنایى براى او در قیامت خواهد بود.

و از آنجا که یکى از مهمترین بخشهاى این سوره داستان قیام جمعى از جوانان با شخصیت، بر ضد طاغوت و دجال زمان خود بود، قیامى که جان آنها را بخطر افکند و تا سر حد مرگ پیش رفتند، اما خدا آنها را حفظ کرد، توجه به این واقعیت مى‏تواند نور ایمان را در دلهاى آماده شعله‏ور سازد و او را در برابر گناهان و وسوسه دجالان و حل شدن 

در محیط فاسد حفظ کند.(تفسیر نمونه، ج‏12، ص 337)

و همچنین هر که چهار روز از ماه رجب روزه دارد حق سبحانه و تعالى او را عافیت کرامت فرماید

 از همه بلاها از دیوانگى و خوره و پیسى و حفظ کند او را از فتنه دجّال و امان دهد او را از عذاب

 قبر و بنویسند از براى او مانند ثواب صاحبان عقول کامله که همیشه توبه کنندگان باشند و در 

هر غفلتى که از ایشان صادر شود بازگشت به او کنند و نامه عمل او را بدست راست او دهند

 در زمره اوایل عابدان. (لوامع صاحبقرانی، ج‏6، ص 278 - باب ثواب صوم رجب، ص، 272)

بهترین راه حفاظت خود از فتنه هر دجالی تقوا و حریم نگه داشتن برای خداست .

هر که چهار روز از ماه رجب روزه دارد حق سبحانه و تعالى او را عافیت کرامت فرماید از همه بلاها

 از دیوانگى و خوره و پیسى و حفظ کند او را از فتنه دجّال و امان دهد او را از عذاب قبر و بنویسند 

از براى او مانند ثواب صاحبان عقول کامله که همیشه توبه کنندگان باشند و در هر غفلتى که از

 ایشان صادر شود بازگ

شت به او کنند و نامه عمل او را بدست راست او دهند در زمره اوایل عابدان.

عاقبت دجال آخر الزمان

در حدیثی صحیح منقولست از حضرت امام جعفر صادق(صلوات اللَّه علیه) که مکروه است نماز 

کردن در سه موضع از راه مدینه مشرفه به مکه معظمه یکى بیدا است که آنجا را ذات الجیش

 می نامند، و لشکر سفیانى در آنجا به زمین فرو خواهد رفت در زمان ظهور حضرت صاحب الامر 

و در بعضى از روایات وارد است که قبل از ظهور حضرت آن لشکر در اینجا به زمین فرو مى‏رود و ده 

روز قبل از ظهور آن حضرت (عج)، دجّال خروج خواهد کرد و اکثر لشکر او یهودیان خواهند بود و حضرت

 صاحب الامر که در مکه معظمه ظهور فرمایند، اول تعداد سیصد و سیزده تن از اولیاء اللَّه با آن

 حضرت بیعت خواهند کرد که قوام دنیا بلکه عالم به آنها میباشد، و دجّال متوجه آن حضرت

 شده و حضرت عیسى على نبیّنا و علیه الصلاة و السّلام در همان روز ظهور حضرت از

آسمان به زیر آید و حضرت تکلیف کند عیسى را که پیش بایست تا اقتدا به تو کنیم 

یا رسول اللَّه ، حضرت عیسى گوید که من امت جد توام و تابع شما، شما پیش بایستید 

پس حضرت پیش بایستد و عیسى نماز جمعه را اقتدا کند به آن حضرت و همه اهل مکه

 با حضرت بیعت کنند و راهی مدینه مشرفه شوند که در این حالت دجّال به ایشان در نزدیکی

 مدینه مشرفه در ذات الجیش می رسد و دجال ادعای الوهیت کند.

حضرت صاحب الامر حضرت عیسى را که مقدمه لشکر حضرت خواهد بود، به نزد دجّال فرستاده او را با

 اسلام بخواند و او قبول نمی کند، حضرت عیسى او را بکشد و زمین بیدا که دو فرسخ است دجّال و خرش

 و لشکرش را فرو برد. (لوامع صاحبقرانی، ج‏3، ص 285)   


.

نوشته شده توسط : کلوب گلباران 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد