منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

حوادث و وقایع قیام امام مهدی(عج)

آغاز قیام آن بزرگوار از مکه و کنار کعبه مابین رکن ومقام است.پرچم و شمشیر و عمامه و پیراهن پیامبر (ص) با اوست. حضرت امام صادق (ع) می فرماید : « اولین کسی که با او بیعت میکند جبرئیل است.»

امام (عج) پشت به کعبه می دهد و می فرماید : 

« ای مردم : هرکس می خواهد به آدم وشیث بنگرد ، منم آدم و شیث. هرکس می خواهد به نوح وفرزندش سام بنگرد ، منم نوح وسام. هر که میخواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند ،منم ابراهیم و اسماعیل. هرکه می خواهد موسی و یوشع را بنگرد ، منم موسی و یوشع. هر کس می خواهد به عیسی وشمعون نظر کند ، منم عیسی وشمعون. ای مردم : هرکه می خواهد به حضرت محمد(ص) و امیر المؤمنین (ع) نظر نماید ، منم محمد و امیر المؤمنین.

و هر کس می خواهد که به حسن و حسین بنگرد ، منم حسن وحسین. وهرکه می خواهد به ائمه از فرزندان حسین (ع) نظر نماید، منم از امامان نسل حسین .پس اجابت کنید دعوت مرا و من امروز شما را به آنچه تا کنون هشدار داده و نداده اند ، هشدار میدهم.

****

یاران مخصوص امام مهدی(عج) سیصد وسیزده نفرند که از نقاط مختلف جهان گرد حضرت جمع می شوند ودر مکه با آن حضرت بیعت میکنند.

در هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) ندایی از آسمان شنیده میشود که :

ای مردم (عالم): خداوند تبارک و تعالی زمان حکومت و ریاست ستمگران و جبارین را به پایان رساند و ولایت و سروری بهترین اشخاص امت محمد(ص) را برای شما قرار داد ، به مکه هجوم آوردید و به یاران (حضرت مهدی روحی له الفدا) ملحق شوید.

****

ابتدا یاران خاص حضرت یعنی همان سیصد وسیزده نفر ، خود را به مکه می رسانن و با امام خویش بیعت می کنند.(تعداد و خصوصیات یاران امام زمان (عج) در پست بعد مورد بحث قرار می گیرد) . بقیه ی یاران آن گرامی تا سیصد و سیزده نفر که از شهر ها و روستا های گوناگون جهان هستند.

امام مدتی در مکه می ماند و بعد به سوی مدینه حرکت میکند.مفضل ابن عمر از امام صادق (ع) سوال کردحضرت مهدی(عج) با مردم مکه چه می کند؟

فرمود: آن ها را دعوت به حکمت و موعظه حسنه می کند ، آن ها هم از وی اطاعت می نمایند. آنگاه مردی از خاندان خود را در آن جا به نیابت خود منصوب داشته و مکه را به قصد مدینه ترک می گوید. مفضل پرسید با خانه ی خدا چه می کند؟ فرمود: آن را به صورت اول همانند زمان آدم وابراهیم و اسماعیل در می اورد و هر آثاری که در مکه و مدینه و عراق و سایر مکان ها از ستمگران باقیمانده باشد همه را ویران می کند. مسجد کوفه را نیز خراب کرده و براساس همان روز های اولش می سازد.

امام(ع) پس از مبارزاتی در مدینه با سپاه خود به سوی عراق و کوفه می آید ، در کوفه با سید حسنیملاقات می کند و سید حسنی و سپاهیانش با امام بیعت می کنند.

مرکز حکومت حضرت مهدی روحی له الفداء کوفه است و محل حکومتش مسجد جامع کوفه و جایگاه تقسیم غنائم و بیت المال مسجد سهله می باشد. سپس امام صادق (ع) به مفضل فرمودند که : طول شهر کوفه به پنجاه و چهار میل می رسد به طوری که خانه های آن مجاور کربلا می باشد و خداوند در آن ایام کربلا را محل آمد و رفت فرشتگان و مؤمنین خواهد نمود وبرکت و نعمت را در آن سرازیر خواهد کرد.

*******

امام (ع) شرق و غرب جهان را فتح کرده و اسلام را بر سراسر جهان حکمفرما می سازد و دین را تجدید حیات می نماید به گونه ای که مردم خیال میکنند حضرت مهدی روحی له الفداء دین جدیدی آورده است.

او طبق کتاب خدا و سنت پیامبر و سیره ی اهل بیت گرامش عمل می کند، مانند جدش امیر المؤمنین غذایش ساده و لباسش خشن است. در حکومت امام (ع) ، برکات زمین آشکار و ثروت و نعمت و میوه و محصولات بسیار می شود ، فقر از بین می رود و همگان در رفاه و نعمت خواهند بود که کسی برای پرداخت زکات و صدقه فقیری نمی یابد و به هرکس رجوع کند کسی او را نمی پذیرد. به شوق مجاورت باامام (ع) آنقدر از مومنان و پیروان در کوفه ساکن می شوند که برای گنجایش نماز گزارانی که به امام اقتدا می کنند مسجدی بسیار وسیع بنا می کنند که هزار در دارد.



مرجع :سیره عملی اهلبیت (ع) ،حضرت امام مهدی (عج) ، تألیف: سید محمد کاظم ارفع

http://rohama.org/files/en/news/2010/7/31/7173_518.jpg


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد