منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

انگشتر سلیمان



http://www.rasekhoon.net/_files/images/photogallery/35-baghiatallah-mortazaee.jpg


انگشتر سلیمان از مواریث انبیاست که نزد حضرت مهدی(ع) است.سلطنت جهانی حضرت سلیمان(ع) و سیطره ی آن حضرت بر تمام موجودات روی زمین، تنها یک رمز داشت و آن در همان انگشتر نهفته بود. آن انگشتر با تمام ویژگی هایی که دارد هم اکنون در دست حضرت صاحب الزمان می باشد.(1)

امام باقر(ع) می فرماید:«نخستین کاری که  قائم(ع) در انطاکیه انجام می دهد این است که تورات را از غاری بیرون نمی آورد که عصای موسی و انگشتر سلیمان در آن است »(2).و نیز می فرماید:«در بیت المقدس، تابوت سکینه،انگشتر سلیمان و الواحی را که برموسی نازل شده،بیرون می آورد»(3). امام صادق(ع) نیز می فرماید:«عصای موسی و انگشتر سلیمان در دست او خواهد بود»(4).

در فرهنگ معین آمده است: انگشتری سلیمان(ع)،همان انگشتر و مهر حضرت سلیمان است که گویند اسم اعظم الهی بر آن نقش بسته بود و سلطنت وی بر انس و جن، وابسته ی آن بود. دیوی به شکل حضرت سلیمان آن انگشتر را بدست آورد و چندی سلطنت کرد تا بار دیگر انگشتر به دست حضرت سلیمان(ع) افتاد و سلطنت خود را باز یافت. نام های دیگر آن «خاتم جم»،«خاتم جمشید»،«انگشتری جم»و «انگشتری جمشید» است.(5)

در روایتی آمده که حضرت سلیمان(ع)،هنگامی که آن انگشتر را با خود بر می داشت، خداوند پرنده و باد و فرشتگان را مسخر او می ساخت(6). و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که امام حسین(ع) وقتی به دنیا باز می گردد،حضرت مهدی(ع)،انگشتر سلیمان را به همراه زمام زمام امور جامعه به او می سپارد و او کسی است که قائم(ع) را پس از یک زندگی طولانی و پر برکت که از دنیا می رود،غسل می دهد و به خاک می سپارد.(7)

در پاره ای روایات،سخن از «منبر سلیمان» هم به میان آمده است که حضرت مهدی(ع)، آن را هم بیرون می آورد.(8)



پی نوشت ها:

1-جهان بعد از ظهور،ص55(به نقل از ظهور مهدی(ع) از دیدگاه اسلام، مذاهب و ملل جهان،هاشمی شهیدی ، ص426)

2-روزگار رهایی،ج1،ص455

3-همان

4-همان،ص457

5-فرهنگ فارسی معین،ج5،ص190

6-بحارالانوار،ج63،ص194

7-همان،ج53،ص103

8-الزام الناصب،ج2،ص299


منبع : فرهنگ الفبای مهدویت،موعود نامه، مجتبی تونه ای


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد