منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

معجزات حضرت مهدی (عج)

http://s5.picofile.com/file/8117477800/Emam_Mahdi.jpg


پیشوایان معصوم هر چه به دوران غیبت نزدیک می شوند، معجزات بیشتری از خود نشان می دهند تا شیعیان با عزمی راسخ و ایمانی استوار، گام در عرصه ی غیبت نهاده، پیروزمندانه دوران غیبت را پشت سر قرار دهند.از این رو شمار معجزاتی که از امام هادی و امام حسن عسکری(ع) صادر شده، قابل مقایسه با شمار معجزات پیشوایان قبلی نبود. به همین دلیل در دوران غیبت صغری، هر چه به غیبت کبری نزدیک تر می شویم، معجزات بیشتری از ناحیه ی مقدسه صادر می شود و به خصوص به صورت خبر های غیبی درباره ی زندگی شخصی افراد، که در مدتی کوتاه به وقوع پیوسته ، اعجاز آن آفتابی می گردد. معجزاتی که از ناحیه حضرت در غیبت صغری به وقوع پیوسته بسیار است.در برخی روایات، پاره ای معجزات برای حضرت ذکر شده است. اینک به بخشی  از معجزات و کرامات حضرت اشاره می کنیم:

1.سبز کردن چوب خشک.

2.نرم کردن سنگ سخت.

3.سخن گفتن پرنده به امر حضرت. 

 
امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:«حضرت مهدی(ع) در مسیر حرکت خود به یکی از سادات حسنی که دوازده هزار رزمنده به همراه دارد،برخورد می کند.حسنی در مقام احتجاج برمی آید و خود را سزاوارتر به رهبری می داند.حضرت در پاسخ او می گوید:«من مهدی هستم.حسنی می پرسد: آیا دلیل و نشانه ای داری تا با تو بیعت کنم؟ حضرت به پرنده ای که در آسمان در حال پرواز است، اشاره می کند و آن پرنده فرود می آید و در دستان حضرت قرار می گیرد، آنگاه به قدرت خداوند لب به سخن می گشاید و بر امامت حضرت مهدی(ع) گواهی می دهد. برای اطمینان بیشتر سیّد حسنی، امام (ع) چوب خشکی را به زمین فرو می برد؛ آن چوب سبز می شود و شاخ و برگ می دهد. بار دیگر، پاره ای سنگ از زمین بر می دارد و با یک فشار آن را خرد کرده، و همانند خمیر نرم می کند. سیّد حسنی با دیدن آن کرامات، به حضرت ایمان می آورد. خود و همه ی نیرو هایش تسلیم امام می شوند و حضرت او را به عنوان فرمانده ی نیروی خط مقدّم می گمارد».(1)

  

4.جوشش آب و آذوقه از زمین:


امام صادق(ع) می فرماید:«هنگامی که حضرت قائم(ع) در شهر مکه ظهور می کند و قصد حرکت به کوفه را دارد، به نیرو هایش اعلام می کند که کسی آب و غذا و توشه ی راه با خود بر ندارد.حضرت، سنگ موسی(ع) را همراه دارد. هر جا توقف می کنند سنگ را به زمین می کوبد و از زمین چشمه های آب می جوشد. هر کس گرسنه باشد با نوشیدن آن سیر می گردد و هرکس تشنه باشد، سیراب می شود».(2)

5.طی الارض و نداشتن سایه:


امام رضا(ع) فرمود:هنگامی که حضرت مهدی(ع) ظهور می کند، زمین از نور خداوند روشن می شود و زمین به زیر پای مهدی به سرعت حرکت می کند(و او با سرعت،مسیر ها را می پیماید) و اوست که سایه نخواهد داشت.(3)

6.کندی حرکت زمان:


امام باقر(ع) فرمود:«وقتی امام زمان(ع) ظهور کند، به سوی کوفه حرکت می کند و در آن جا هفت سال حکومت می کند که هر سال آن برابر  ده سال از سالیان شماست».(4)

7.قدرت تکبیر:


رسول خدا(ص) می فرمایند:«... حضرت مهدی(ع) جلوی قسطنطنیه فرود می آید. در آن روزگار،آن دژ هفت دیوار دارد. حضرت هفت تکبیر می گوید و دیوار ها فرو می ریزد.»(5)

8.عبور از آب:


امام صادق(ع) می فرماید:«پدرم فرمود: هنگامی که حضرت قائم قیام کند... سپاهیانی را به شهر قسطنطنیه می فرستد.آن کاه که به خلیج برسند، جمله ای بر روی پاهای خود می نویسند و از روی آب می گذرند. رومیان وقتی این معجزه را می بینند به یک دیگر می گویند:وقتی سپاهیان امام این چنین باشند،خود حضرت چگونه خواهد بود. از این رو ، در ها را به روی آنان می گشایند.»(6)

9. ندای ابر:


امام صادق(ع) فرمود:«... حضرت مهدی(ع) در آخر الزمان ظهور می کند. برسر آن حضرت ابری در حرکت است و هر جا برود، آن ابر نیز می رود تا حضرت را از تابش خورشید حفظ کند و با صدای رسا و آشکار ،ندا می دهد، این مهدی است.»(7)



برای مطالعه ی بیشتر در باب معجزات حضرت، می توانید به کتاب«نجم الثاقب» باب ششم مراجعه نمایید.
 و امّا تعدادی از افرادی را که در غیبت صغری به مشاهدی معجزات آن حضرت نائل شده اند، می آوریم: ابن عجمی،ابن بادشاله،ابن قاسم بن موسی،ابو ثابت،ابو جعفر رفا، ابو رجا،ابو عبدالله بن فروخ،ابو عبدالله جنیدی،ابو عبدالله کندی،ابو علی اسدی،ابوالقاسم بن ابی حابس،ابوالقاسم بن دبیس، ابو محمد بن هارون،ابو محجمد بن وجناء،احمد ابن ابی الحسن،احمد بن اسحاق،اسحاق کاتب،بسامی،بلالی، جعفر بن حمدان،جعفری،حاجز،حسن بن فضیل بن یزید،حسن بن نضر، حسن هارون، حسن به یعقوب،حصینی، زیدان،شمشاطی، عاصمی،عطار،علی ابن احمد، علی بن محمد بن اسحاق، فضیل بن یزید،قاسم بن علاء، قاسم بن موسی،مجروح، مرداس، مسرور طباخ، محمد بن ابرهیم مهزیار، محمد بن ابی الحسن، محمد بن اسحاق، محمد بن شاذان، محمد بن شعیب،محمد بن صالح، محمد بن کشمرد،محمد بن محمد،محمد بن محمد کلینی،محمد بن هارون بن عمران، هرون فزار و...(8)





پی نوشت ها:1.عقدالدرر،ص97،138،139؛ شیعة و الرجعة،ج1،ص158(به نقل از چشم انداری به حکومت مهدی(ع)، نجم الدین طبسی،ص88)

2.کافی،ج1،ص231؛ غیبة نعمانی،ص238؛بحار الانوار،ج13،ص185 و ج52، ص324.

3.کمال الدین،ص372؛ اعلام الوری،ص408؛بحار النوار،ج51،ص157.

4.ارشاد مفید،ص365؛ بحار الانوار،ج52،ص337.

5.عقد الدرر،ص180.

6.غیبة نعمانی،ص159؛ بحار الانوار،ج52،ص365؛ اثبات الهداة،ج3،ص573.

7.کشف الغمه،ج3،ص265؛ بحار الانوار،ج51،ص240؛ اثبات الهداة،ج3،ص615.

8.اعلام الوری،ص425؛ اثباة الهداة،ج3،ص699؛بحار الانوار،ج52،ص31؛کمال الدین،ص442.


منبع : فرهنگ الفبای مهدویت،موعود نامه، مجتبی تونه ای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد