منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

زمان ظهور حضرت مهدی(عج)

http://s1.picofile.com/file/7940703759/Emam_Zaman_11.jpeg



اگر چه اصل ظهور و نشانه های نزدیک شدن آن ، از امور مسلم و قطعی است ولی بنا به مصالحی، زمان ظهور مشخص نشده است و هیچ کس جز خداوند از وقت دقیق آن آگاه نیست. بار ها اصحاب از امامان(ع) درباره ی زمان خروج قائم(ع) پرسیده اند، ولی آنان به صراحت از مشخص کردن آن نهی کرده اند و زمان ظهور را هم چون علم به قیامت،منحصر به خدا دانسته اند.(1)

فضیل از امام باقر(ع) پرسید: آیا برای ظهور، وقت معین شده است؟ امام سه بار فرمود:«کذب الوقّاتون»(2)؛کسانی که وقت تعیین می کنند، دروغ می گویند. نیز آمده است:کمیت از آن حضرت پرسید: چه وقت حضرت مهدی(ع) ظهور می کند؟ امام فرمود: از پیامبر(ص) نیز همین مطلب پرسیده شد. حضرت فرمود: مَثَل ظهور مهدی(ع) هم چون برپایی قیامت است(کسی جز خداوند از وقت آن آگاه نیست) مهدی نمی آید، مگر ناگهانی.(3)

البته در برخی روایات به گونه ای سر بسته به زمان ظهور اشاره شده که آن روایات نیز وقتی معیّن نمی کنند،بلکه به گونه ای نشانه های ظهور را بیان می کنند؛ مانند:«مهدی(ع)قیام نمی کند مگر در سال های فرد،سال اول،سال سوم،پنجم،هفتم،نهم و یا روز شنبه دهم محرم. و یا: در بیست و سوم رمضان منادی ندا می دهد و مردم را به سوی مهدی(ع) فرا می خواند.»(4)


پی نوشت ها:

1.بحار الانوار، ج52 ، ص210

2.همان ، ص103

3.منتخب الاثر، ص 124و 224

4.ارشاد مفید ،ج2 ،ص379


منبع : فرهنگ الفبای مهدویت،موعود نامه، مجتبی تونه ای



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد