منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

فواید دعا برای فرج



emam-zaman2.jpg

1-فرمایش امام زمان(عج) "بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شمااست".
2-این دعا سبب زیاد شدن نعمتهاست
3-اظهار محبت قلبی
4-نشانه انتظار
5-زنده کردن امر ائمه اطهار
6-مایه ناراحتی ووحشت شیطان لعین
7-نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان
8-اداکردن قسمتی از حقوق آن حضرت 
9-تعظیم خداوند و دین خداوند است
10-حضرت صاحب الزمان در حق او دعا می کند
11-شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حالش
می شود.
12-شفاعت پیغمبر ان شاالله شامل حال او می شود
13-این دعا فرمانبری امر الهی وطلب فضل و عنایت او است
14-مایه استجابت دعا می شود
15-ادا کردن اجرومزد رسالت است
16-مایه دفع بلاست
17-سبب وسعت روزی است 
18-باعث آمرزش گناهان می شود
19-تشرف به دیدار آن حضرت دربیداری وخواب
20-رجعت به دنیا درزمان ظهورآن حضرت
21-ازبرادران پیغمبر خواهد بود 
22-فرج مولای ماحضرت صاحب الزمان زودتر واقع خواهدشد
mypardis_c_01_right.gif
pixel.gif

23-پیروی ازپیغمبروامامان 
24-وفای به عهدوپیمان خداوندی 
25-آثارنیکی به والدین برای دعاکننده حاصل
می گردد
26-فضیلت رعایت وادای امانت برایش حاصل 
می شود
27-زیادشدن اشراق نورامام(ع) دردل او
28-طولانی شدن عمر 
29-تعاون وهمکاری درکارهای نیک وتقوی
30-رسیدن به نصرت ویاری خداوند وپیروزی بردشمنان به کمک خداوند
31-هدایت به نور قرآن مجید
32-نزداصحاب اعراف معروف می گردد
33-هدایت به نورقرآن مجید
34-اِِیمنی ازعقوبتهای اخروی 
35-وهنگام مرگ به او مژده میرسد وبااوبه نرمی رفتار می شود
36-این دعا اجابت دعوت خدا ورسول الله است
37-باامیرالمومنین دردرجه آن حضرت خواهدبود
38-محبوبترین افراد نزد خداوند خواهدبود
39-عزیزترین وگرامی ترین افراد نزد پیغمبرمی شود
40-ازاهل بهشت خواهد بود 
41-دعای پیغمبرشامل حالش میگردد
42-کردارهای بداوبه کردارهای نیک مبدل شود
43-خداوند متعال درعبادت اورا تائید فرماید
44-بااین دعا عقوبت از اهل زمین دورمی شود 
45-ثواب کمک به مظلوم رادارد

 

46-ثواب احترام به بزرگتر وتواضع نسبت به اورادارد
47-پاداش خونخواهی مولای مظلوم حضرت اباعبدالله الحسین رادارد
48-وشایستگی دریافت احادیث ائمه اطهاررامی یابد
49-نوراوبرای دیگران نیز-روزقیامت-درخشان می گردد
50-هفتادهزارنفراز گنهکاران راشفاعت می کند

--------------------------------------------------------------------------------

51-دعای امیرالمومنین درباره اودرقیامت
52-بی حساب داخل بهشت شدن
53-ایمن بودن از تشنگی روزقیامت
54-جاودانه بودن دربهشت
55-مایه خراش روی ابلیس ومجروح شدن دل اواست
56-روزقیامت هدیه های ویژه ای دریافت می دارد
57-خداوندازخدمتگذاران بهشت نصیبش فرماید
58-درسایه گسترده خداوندقرار گرفته ورحمت براونازل میشود-مادامی که مشغول دعا باشد-
59-پاداش نصیحت مومن رادارد
60-مجلسی که درآن برای حضرت قائم دعاشود،محل حضورفرشتگان گردد
61-دعاکننده موردمباهات خداوند شود
62-فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند
63-ازنیکان مردم-پس از ائمه اطهار-میشود
64-این دعا اطاعت ازاولی الامر است که خداوند اطاعتشان راواجب ساخته است
65-مایه خرسندی خداوند میشود
66-مایه خشنودی پیغمبر می گردد
mypardis_c_01_right.gif
pixel.gif
67-این دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند است
68-ازکسانی خواهدبود که خداونددر بهشت به اوحکومت دهد 69-حساب او آسان می شود
70-این دعا درعالم برزخ وقیامت مونس مهربانی خواهد بود
71-این عمل بهترین اعمال است
72-مایه دوری غصه هاست
73-دعای هنگام غیبت بهتر از دعای هنگام ظهور امام است
74-فرشتگان درباره اش دعا می کنند
75-دعای حضرت سیدالساجدین شامل حالش 
می شود
76-این دعا تمسک به ثقلین است
77-چنگ زدن به ریسمان الهی است
78-سبب کامل شدن ایمان است
79-مانند ثواب همه بندگان به اومی رسد
80-تعظیم شعائرخداوند است
81-این دعاثواب شهید با پیغمبررادارد
82-ثواب شهید زیرپرچم حضرت قائم رادارد
83-ثواب احسان به مولای ما حضرت صاحب الزمان رادارد
84-دراین دعا ثواب گرامی داشتن شخص عالم است
85-پاداش گرامی داشتن شخص کریم رادارد
86-درمیان گروه ائمه اطهار محشور می شود
87-درجات او در بهشت بالا می رود
88-از بدی حساب روز قیامت ایمن باشد
89-نایل به بالاترین درجات شهدا درروز قیامت
90-رستگاری به شفاعت فاطمه زهرا(س)
برگرفته از کتاب گرانسنگ "مکیال المکارم" تالیف مرحوم آیت الله سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی (جلداول)

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم





خداوند در قرآن می فرماید : ادعونی استجب لکم . بنابر این فایده ای که در دعا کردن است اجابت کردن آن توسط خداوند منان است و فایده ای که در دعای برای فرج است این است که خداوند هم دعای مومنین را اجابت می فرماید و فرج حضرت را نزدیکتر می کند تا جایی که اگر همه مردم جهان فرج حضرت را بخواهند حضرت با امر الهی ظهور می کند و برای همین است که در بعضی از روایات  داریم که وقتی مردم از ظلم و جور و ستم ستمکاران زمان به ستوه آیند و ظلم همه زمین را فرا بگیرد .
آن وقت منجی ظهور خواهد کرد


اثر مهم دیگری که انتظار و دعای برای ظهور مهدی (عج) دارد حل نشدن در مفاسد محیط و عدم تسلیم در برابر آلودگی ها است .

هنگامی که فساد فراگیر می‏شود و اکثر یا جمع کثیری رابه آلودگی می‏کشاند گاهی افراد پاک در بن بست سخت روانی قرار می‏گیرند، که از یأس اصلاحات سرچشمه می‏گیرد.

گاهی آنها فکر می‏کنند که کار از کار گذشته و دیگر امیدی به اصلاح نیست و تلاش و کوشش برای پاک نگاهداشتن خویش بیهوده است. نومیدی و یاس ممکن است آنها را تدریجاً به سوی فساد و همرنگی با محیط بکشاند و نتوانند خود را به صورت یک اقلیت صالح در برابر اکثریت ناسالم حفظ کنند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوایی بدانند.

تنها چیزی که می‏تواند در آنها امید بیافریند و به مقاومت و خویشتن داری دعوت کند و نگذارد در محیط فاسد حل شوند امید به اصلاح نهایی است تنها در این صورت است که آنها دست از تلاش و کوشش برای حفظ پاکی و اصلاح دیگران بر نخواهند داشت .

اگر در دستورهای اسلامی یأس از آمرزش یکی از بزرگترین گناهان شمرده شده و ممکن است افراد ناوارد تعجب کنند که چرا یأس از رحمت خدا این‌قدر مهم تلقی شده است حتی مهمتر از بسیاری از گناهان، فلسفه‏اش در حقیقت همین است که گناهگار مأیوس از رحمت هیچ دلیلی ندارد که به فکر جبران بیفتد و یا لااقل دست از ادامه گناه بردارد منطق او این است اکنون که آب از سر من گذشته است چه یک قامت چه صد قامت، من که رسوای جهانم غم دنیا هیچ است. بالاتر از سیاهی رنگ دیگر نیست، آخرش جهنم است، من که هم اکنون آن را برای خود خریده‏ام، از چه می‏ترسم و مانند این منطقها...

اما هنگامی که روزنه امید برای او گشوده شود، امید به عفو پروردگار، امید به تغییر وضع موجود، نقطه عطفی در زندگی او خواهدشد و او را به توقف کردن در مسیر گناه و بازگشت به سوی پاکی و اصلاح دعوت می‏کند .

به همین دلیل امید را می‏توان همواره به عنوان یک عامل موثر تربیتی در مورد افراد فاسد شناخت، همچنین افراد صالحی که در محیط‌های فاسد گرفتارند بدون امید نمی‏توانند خویشتن را حفظ کنند.

نتیجه این که انتظار ظهور مصلحی که هر قدر دنیا فاسدتر می‏شود امید ظهورش بیشتر می‏گردد اثر فزاینده روانی در معتقدان دارد و آنهارا در برابر امواج نیرومند فساد بیمه می‏کند. آنهانه تنها با گسترش دامنه فساد محیط مأیوس نمی‏شوند بلکه به مقتضای "وعده وصل چون شود نزدیک * آتش عشق تیزتر گردد"

 وصول به هدف را در برابر خویش می‏بینند و کوششان برای مبارزه با فساد و یا حفظ خویشتن با شوق و عشق زیادتری تعقیب می‏گردد.

نتیجه : اثر تخدیری انتظار تنها در صورتی است که مفهوم آن مسخ یا تحریف شود، همان‌گونه که جمعی از مخالفان تحریفش کرده‏اند و جمعی از موافقان مسخش - اما اگر به مفهوم واقعی در جامعه و فرد پیاده شود یک عامل مهم تربیت و خود سازی و تحرک و امید خواهد بود.

از جمله مدارک روشنی که این موضوع را تایید می‏کند، این آیه است : "وعدالله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض...؛ خداوند به آنها که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‏دهند وعده داده است که حکومت روی زمین را در اختیارشان بگذارد" از پیشوایان بزرگ اسلام نقل شده است که منظوراز این آیه "مهدی و یاران او هستند".

در حدیث دیگری می‏خوانیم آیه درباره مهدی (ع) نازل شده است.

در این آیه مهدی (ع) و یارانش به عنوان (الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات) "آنها که ایمان و عمل صالحی دارند" معرفی شده‏اند، بنابراین تحقق انقلاب جهانی بدون ایمان مستحکم که هر گونه ضعف وزبونی و ناتوانی را دور سازد و بدون اعمال صالحی که راه را برای اصلاح جهان بگشاید امکان‌‏پذیر نیست و آنها که در انتظار چنین برنامه‏ای هستند هم باید سطح آگاهی و ایمان خود را بالا ببرند و هم در اصلاح اعمال خویش بکوشند.

تنها چنین کسانی هستند که می‏توانند نوید شرکت در حکومت او را به خود دهند، نه آنها که باظلم و ستم همکاری دارند و نه آنها که از ایمان و عمل صالح بیگانه‏اند. نه افراد ترسو وزبونی که بر اثر ضعف ایمان از همه چیز حتی از سایه خود می‏ترسند. نیز نه افراد سست و بیحال و بیکاره‏ای که دست روی دست گذارده و در برابر مفاسد محیط و جامعه شان سکوت اختیار کرده و کمترین تلاش و کوششی در راه مبارزه با فساد ندارند.

این است اثر سازنده قیام مهدی (ع) در جامعه اسلامی .

خداوندا! دیدگان ما را به جمالش روشن کن، و ما را از یاران وفادار و سربازان فداکارش قرار ده !( با اقتباس ازپیام قرآن ،جلدنهم ،آیة الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء)


در مورد انتظار و آثار سازنده آن و دعا برای ظهور می‌گوییم:

1-کسی از امام صادق (ع) پرسید: چه می‏گوئید درباره کسی که دارای ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را می‏کشد و در این حال از دنیا می‏رود؟

امام (ع) درپاسخ فرمود: "هو بمنزله مَن کان مع القائم فی فسطاطه - ثم سکت هنیئةً - ثم قال: هو کمَن کان مع رسول الله؛او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه (ستاد ارتش) او باشد - سپس کمی سکوت کرد - و افزود:مانند کسی است که با پیامبر اسلام (ص) در "مبارزاتش" همراه بوده است".( محاسن برقی طبق نقل بحارالانوار، چاپ قدیم، ج 13، ص 136)

عین این مضمون در روایات زیادی با تعبیرات مختلفی نقل شده است .

2- در بعضی "بمنزلة الضارب بسیفه فی سبیل الله؛ همانند شمشیرزن در راه خدا".

-3 در برخی دیگر "کمن قارع مع رسول الله بسیفه؛ همانند کسی است که در خدمت پیامبر با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد".

4- در بعضی دیگر "بمنزلة من کان قاعدا تحت لواء القائم": "همانند کسی است که زیر پرچم قائم بوده باشد".

5-نیز "بمنزلة المجاهد بین یدی رسول الله (ص)؛ همانند کسی است که پیشاپیش پیامبر جهاد کند".

6- همچنین "بمنزله من استشهد مع رسول الله؛ همانند کسی است که با پیامبر شهید شود".

این تشبیهات هفتگانه که در موردانتظار ظهور مهدی (ع) وارد شده روشنگر این واقعیت است که یک نوع رابطه و تشابه میان مسئله "انتظار و "جهاد"، و مبارزه با دشمن وجود دارد.

7- در راویات متعددی انتظار چنین حکومتی را داشتن، به عنوان بالاترین عبادت معرفی شده است .

این مضمون در بعضی احادیث از پیامبر و امیر مؤمنان علی (ع) نقل شده است. در حدیث می‏خوانیم که پیامبر فرمود: "افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزوجل؛ بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است".( کافی بنا به نقل بحار، ج 13، ص 137)

پیامبر فرمود: " افضل العبادة انتظار الفرج" (کافی بنا به نقل بحار، ج 13، ص 136)

این تعبیرات همگی حاکی است که انتظار چنان انقلابی را داشتن همیشه توام با جهاد دامنه دار است. در نظر داشته باشید به سراغ مفهوم انتظار رفته سپس از مجموع آنها نتیجه‏گیری کنیم .

مفهوم انتظار:

"انتظار" معمولاً به حالت کسی گفته می‏شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش می‏کند . بیماری که انتظار بهبودی می‏کشد، یا پدری که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بیماری و فراق فرزند نارحتند و برای وضع بهتری می‏کوشند. همچنین تاجری که از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادی می‏باشد این دو حالت را دارد "بیگانگی با وضع موجود" و "تلاش برای وضع بهتر".

بنابراین انتظار حکومت حق و عدالت مهدی و قیام مصلح جهانی دربردارنده دو عنصر است: عنصر نفی و اثبات. عنصر نفی، بیگانگی است با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهترین بودن است .

اگر این دو جنبه در روح انسان ریشه کند، سرچشمه دو رشته اعمال دامنه دار خواهد شد: هر گونه همکاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد و حتی مبارزه با آنها از یک سو، و خود سازی و خودیاری و جلب آمادگی ها‌ی جسمی و روحی و مادی و معنوی برای شکل گرفتن حکومت واحد جهانی و مردمی از سوی دیگر .

هر دو قسمت سازنده‏و عامل تحرک و آگاهی و بیداری است .

آیا اینها اشاره به مراحل مختلف و درجات مجاهده در راه حق و عدالت نیست که متناسب با مقدار آمادگی و درجه انتظار افراد است ؟ یعنی همانطور که میزان فداکاری مجاهدان راه خدا و نقش آنهابا هم متفاوت است، انتظار و خود سازی و آمادگی نیز درجات کاملاً متفاوتی دارد که هر کدام از اینها با یکی از آنها از نظر مقدمات و نتیجه‏گیری شباهت دارد. هر دو جهادند و هر دو آمادگی می‏خواهند. خود سازی کسی که در خیمه رهبر چنان حکومتی قرار گرفته یعنی در مرکز ستاد فرماندهی یک حکومت جهانی است نمی‏تواند یک فرد غافل و بیخبر و بی تفاوت باشد. آنجا جای هر کس نیست. جای افرادی است که به حق شایستگی چنان موقعیت و اهمیتی را دارند.

همچنین کسی که سلاح در دست دارد ودر برابر رهبر این انقلاب با مخالفان حکومت صلح و عدالتش می‏جنگد آمادگی فراوان روحی و فکری ورزمی باید داشته باشد .

برای آگاهی بیشتر از اثرات انتظار ظهور مهدی (ع) به توضیح زیرتوجه کنید:

انتظار یعنی آماده باش کامل:

من اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممکن است در انتظار کسی باشم که طعمه شمشیرش خون ستمگران است ؟

اگر آلوده و ناپاکم چگونه می‏توانم منتظر انقلابی باشم که شعله اولش دامان آلودگان را می‏گیرد؟

ارتشی که در انتظار جهاد بزرگی است آمادگی رزمی نفرات خود را بالا می‏برد و روح انقلاب در آنها می‏دمد و هرگونه نقطه ضعفی را اصلاح می‏کند، زیرا چگونگی انتظار همواره متناسب با هدفی است که در انتظار آن هستیم .

انتظار آمدن یک مسافر عادی از سفر . انتظار بازگشت یک دوست بسیار عزیز. انتظار فرارسیدن چیدن میوه از درخت و درو کردن محصول .

هر یک از این انتظارها آمیخته با یک نوع آمادگی است، در یکی باید خانه را آماده کرد و وسایل پذیرایی فراهم ساخت، در دیگری ابزار لازم و داس و کمباین و... .

آنها که انتظار قیام یک مصلح بزرگ جهانی را می‏کشند انتظار انقلاب و دگرگونی و تحولی را دارند که وسیعترین و اساسی‏ترین انقلابهای انسانی در طول تاریخ است .

انقلابی که بر خلاف انقلاب های پیشین جنبه منطقه‏ای نداشته بلکه هم عمومی و همگانی است و هم تمام شئون و جوانب زندگی انسان هارا شامل می‏شود. انقلابی است سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و اخلاقی .

نخستین فلسفه - خود سازی فردی:

چنین تحولی قبل از هر چیز نیازمند به عناصر آماده و با ارزش انسانی است که بتوانندبار سنگین چنان اصلاحات وسیعی را در جهان بدوش بکشند و این در درجه اول محتاج به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهی و آمادگی روحی و فکری برای همکاری در پیاده کردن آن برنامه عظیم است. تنگ نظری ها، کوته بینی‌ها، کج فکری‌ها، حسادت‌ها، اختلافات کودکانه و نابخردانه و به طور کلی هر گونه نفاق و پراکندگی با موقعیت منتظران سازگار نیست .

نکته مهم این است که منتظر واقعی برای چنان برنامه مهمی هرگز نمی‏تواند نقش تماشاجی را داشته باشد، باید از هم اکنون حتما در صف انقلابیون قرار گیرد.

من اگر فاسد و نادرست هستم، چگونه می‏توانم در انتظار نظامی که افراد فاسد و نادرست در آن هیچگونه نقشی ندارند بلکه مطرود و منفور خواهند بود روز شماری کنم؟ آیا این انتظار برای تصفیه روح و فکر و شستشوی جسم و جان از لوث آلودگی‌ها کافی نیست ؟

ارتشی که در انتظار جهاد آزادگی بخش به سر می‏برد حتمابه حالت آماده باش کامل در می‏آید سلاحی را که برای چنین میدان نبردی شایسته است بدست می‏آورد، سنگرهای لازم را می‏سازد آمادگی رزمی افراد خود را بالا می‏برد.

نیز روحیه افراد خود را تقویت می‏کند و شعله عشق و شوق برای چنین مبارزه‏ای را در دل فرد فرد سربازانش زنده نگه می‏دارد. ارتشی که دارای چنین آمادگی نیست هرگز در انتظار به سر نمی‏برد و اگر بگوید دروغ می‏گوید.

انتظار یک مصلح جهانی به معنای آماده باش کامل فکری و اخلاقی، مادی و معنوی برای اصلاح همه جهان است. فکر کنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است .

برای تحقق بخشیدن به چنین انقلابی مردانی بسیار بزرگ و مصمم و بسیار نیرومند و شکست‏ناپذیر، فوق العاده پاک و بلندنظر کاملا آماده و دارای بینش عمیق لازم است .

و خود سازی برای چنین هدفی مستلزم به کاربستن عمیق‏ترین برنامه‏های اخلافی و فکری و اجتماعی است، این است معنای انتظار واقعی آیا هیچکس می‏تواند بگوید چنین انتظاری سازنده نیست ؟

فلسفه دوم - خودیاریهای اجتماعی:

منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند بلکه مراقب حال یکدیگر باشند و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بکوشند زیرا برنامه عظیم و سنگینی که انتظارش را می‏کشند یک برنامه فردی نیست برنامه‏ای است که تمام عناصر انقلاب باید در آن شرکت جویند، باید کار به صورت دسته جمعی و همگانی باشد، کوشش ها و تلاش ها باید هماهنگ گردد و عمق و وسعت این هماهنگی باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانی باشد که انتظار آن را دارند.

دریک میدان وسیع مبارزه دسته جمعی هیچ فردی نمی‏تواند از حال دیگران غافل بماند بلکه موظف است هر نقطه ضعفی را در هر کجا ببیند اصلاح کند و هر موضع آسیب پذیری را ترمیم نماید و هر قسمت ضعیف را تقویت کند زیرا بدون شرکت فعالانه و هماهنگ تمام مبارزان، پیاده کردن چنان برنامه‏ای امکان‏پذیر نیست .

بنابراین منتظران واقعی علاوه بر اینکه بر اصلاح خویش می‏کوشند وظیفه خود می‏دانندکه دیگران را نیز اصلاح کنند.

این است اثر سازنده دیگری‏برای انتظار قیام یک مصلح جهانی، واین است فلسفه آن همه فضیلت ها که برای منتظران راستین شمرده شده است .

نظرات 1 + ارسال نظر
سال نو مبارک جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:05 ب.ظ http://www.taskhir.com

سلام مطلب جالب بود اگه میخوای وبلاگت جذابتر بشه بهت توصیه میکنم بنر برگزیده نوروز رو تو وبلاگت بزاری حالا ببین چی میشه . واسه دیدن و گرفتن کد به آدرس taskhir.com برو

سلام ممنونم از لطفتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد